تبلیغات
نوشته های یك معلم فیزیك - چندتا از خاطرات دورانی كه نبودم!
تاریخ : پنجشنبه 30 آبان 1392 | 09:51 ب.ظ | نویسنده : یاكاموز

مدتی هست كه وقت نمیكنم اینجا بیام و از تجربیات و دل نوشته هام بنویسم. امسال روزهای پركاری دارم و بالاخره موفق شدم و حسابی سرم با كلاسای خصوصی گرم شده و تازه هر روز درخواست ها هم بیشتر میشوند!

با وجود اینكه سرم خیلی شلوغ هست ولی یه جورایی به آرامش روحی و روانی رسیدم و به نظرم این آرامش روحی رو بیشتر از همه مدیون اطرافیانم وخصوصا مادر عزیزم كه زحمت نگهداری دخترم رو میكشند و همسر مهربانم هستم كه خیلی خوب به من كمك می كنند.

حتی از دوستان و همكاران عزیزی كه اینجا تشریف میارند و من رو از نظرات ارزشمن خودشون بهره من می سازند خیلی ممنونم.

امسال تو مدرسه 3 پایه درس میدم! دوم، سوم، و پیش دانشگاهی!!!!

باورتون میشه من دارم توی مركز فرزانگان پیش هم درس میدم یه چیزی كه از زمان تاسیس این مركز اصلا سابقه نداشته!!!

تا به الان كه دانش آموزان پیش از روشم راضی بوده اند. تدریس در پیش دانشگاهی حساسیت خاصی دارد علاوه بر اینكه باید از لحاظ مطالب دانش آموزان رو سیراب بكنی تا اون حد كه مطوئن بشوند چیزی جا نمونده، باید از لحاظ روحی هم اونها ر پشتیبانی بكنی.

این دانش آموزان خیلی نیاز دارند كه هر لحظه تشویقشون بكنی و كاری نكنی كه احساس كنند اعتماد به نفسشون پایین اومده! به نظر من با تجربه ای كه در این چندسال تدریسم بدست آوردم نباید آزمونهایی كه از دانش آموزان گرفته میشه زیاد سطح بالا باشند به طوری كه اونها فكر كنند چیزی بلد نیستند بلكه باید كاری كرد كه دانش آموزان شاد بشوند از اینكه مطالبی كه سر كلاس گفته شده رو یاد گرفتند و این مطالب به دردشون میخوره!

در این مدت تدریسم اصلا به این درك نرسیده بودم كه دانش آموز به جای سركوب نیاز داره كه حسابی تشویق بشه! و در این صورت هست كه میتونه در زمینه تحصیلی پیشرفت بكنه و جلو بره!

البته منظورم این نیست كلاس و رفتار با دانش آموزان شل و ول باشه بلكه باید هی اونها رو در بهبود اشتباهاتشون همراهی كرد!

سال اول تدریسم سعی میكردم سر برگه های اكتحانی دانش آموزانم جملاتی بنویسم و نظرم رو در مورد رفتار اونها و میزان تلاششون براشون بازگو كنم كه دانش آموزان هم از این كار بدشون نمیومد اما دو سال بعد این نوشته كمتر شدند به طوری كه سال پیش اصلا رو برگه ‌ی دانش آموزان تقریبا به جر نمرشون چیزی نمی نوشتم اما یه چیایی باعث شدند كه من تاثیر نوشتن این جملات رو بفهمم و امثال سعی كردم رو برگه‌ی  امتحانی دانش آموزانم از جملات مثبت وراهنمایی كننده و تشویق كننده استفاده كنم و باورتون نمیشه این جملات معجزه كردند یه سری از دانش آموزانم كه اصلا سركلاس جزوه نمینوشتند و همش حرف میزدند و سعی میكردند جو كلاس رو مغتشش كنند الان دیگه این كارهارو انجام نمی دهند و خیلی خوب به درس گوش میكنند و رفتارشون با من محترمانه تر شده است!

امسال باز هم فیزیك 2 درس میدم و با وجود تغییرات كتاب درسی، زیاد شدن ساعات تدریس این درس در مركزمون و افزایش تجربه ی من تدریس امسال برایم بسیار لذت بخشتر و شیرین تر شده است! و به همه‌ی همكاران عزیزم كه تصمیم دارند فیزیك 2 درس بدهند توصیه میكنم كه ساعات تدریس كمتر از 3 جلسه در هفته رو اصلا به عهده نگیرند!

آخه من سال پیش فقط 2 جلسه در هفته فیزیك 2 برای هر كلاس دوم تجربی و ریاضی درس میدادم و با مشكلات عدیده‌ ای كه ناشی از كمبود وقت بود مواجه شدم. اما امسال برای كلاس دوم ریاضی 4 جلسه در هفته و برای كلاس تجربی 3 جلسه در هفته برگزار میشه و بسیار بسیار عالی شده. میتونم خیلی راحت به تریسم بپردازم و هر جلسه وقت كنم كه از داشن آموزان سر تخته پرسش كنم و امتحانات كوتاه رو با فاصله های زمانی كوتاه برگزار كنم. باورتون نمیشه كه این زیاد شدن ساعات هفتگی اعث شده یادگیری دانش آموزان 70 80 درصد افزایش پیدا بكنه!

خیلی حرف دارم كه بگم ولی بازهم دختر نازم حوصلش سر رفت!!!